Nog steeds ontvangt Prelude op gezette tijden bezoek van ‘ouderwetse’ vertegenwoordigers. Ze dragen nieuw of her-uitgebrachte klassieke waar met zich mee. Met die handel ben ik niet altijd even gelukkig. U wilt niet weten wat men allemaal nog poogt in de markt te zetten. Door de specialisatie van Prelude valt het overgrote deel van het koopmansgoed gelukkig al op voorhand af. Dat wat valt onder de noemer ‘Oude Muziek’ bekijk en beluister ik steeds met veel interesse. Alle cd’s die Prelude inkoopt hebben via de eigen geluidsinstallatie hun bestaan moeten rechtvaardigen.
Mijn beoordelingscriteria zijn gekleurd, ik ben de eerste die dat toegeeft. Krijg ik een cd aangeboden met een in commercieel opzicht aantrekkelijk programma maar staat de uitvoering me niet aan, jammer voor hen die het aangaat, maar zo’n product komt er bij Prelude niet in. Sommigen noemen mijn inkoopgedrag elitair. Het zij zo, ik kan er niet mee zitten. Ik maak me sterk voor cd’s die mijn hart sneller doen kloppen. Nietszeggende potentiële kassakrakers laten me koud. U begrijpt nu waarom de pagina’s met actueel door Prelude aanbevolen cd’s niet ellenlang zijn. De cd’s die u daar aantreft zijn me alle dierbaar. Toch kan ik niet ontkennen dat er exemplaren bij zijn die een streepje bij mij voor hebben.
Zo ging vanmiddag al bij de aanblik van het eerste product van het nieuwe Franse cd-label Agogique mijn hartslag in de versnelling. Op de buitensporige, maar o zo aantrekkelijke verpakking, ontwaar ik de namen van de Franse cellist Bruno Cocset en zijn ensemble Les Basses Réunies. De cd getiteld Bologna, 1689… La Nascita del Violoncello biedt naast sonates en ricercars van Domenico Gabrielli (1651-1690) composities van diens landgenoten Tomaso Antonio Vitali (1663-1745) en Giuseppe Maria Jacchini (1663-1727). Cocset vertolkt ze op een keur van lage strijkinstrumenten, alle gebouwd door Charles Riché naar instrumenten uit de tijd van de composities. Een finale check via de lade van mijn cd-speler maakt dat ik mijn enthousiasme nauwelijks kan onderdrukken. Het liefst sluit ik op zo’n moment de winkeldeur. Even een moment voor mezelf om vervolgens de cd zo snel als mogelijk website-klaar maken. Dit moet de wereld weten: 74 minuten fantastische muziek, onbenoembaar fraai vertolkt, een prachtig ingezet instrumentarium, subliem opgenomen om van het zeer informatieve en rijk van illustraties voorziene bijgevoegde boekwerkje nog te zwijgen.
Wat een onwaarschijnlijk fraai product! Hoezo loopt de klassieke cd-markt op z’n eind?
Van de vertegenwoordiger verneem ik dat er cd-handelaren bestaan die na een blik op de cd-verpakking te hebben geworpen niet verder komen dan het uiten van hun ongenoegen over de afwijkende maatvoering van het geheel. Zo’n wanklank zult u van mij niet horen. Sterker nog, ik kan niet wachten op meer afwijkende maatvoeringen met een inhoud van gelijk uitzonderlijk hoog niveau.
Enfin, u weet nu van het bestaan van de eerste Agogique-cd. Op de website van de HEMA wordt 90 cm hoge kunstkerstboom aangeboden voor € 25,00. Ik weet het, het is als het vergelijken van appels en peren, maar voor de authentiek wonderschone eerste Agogique betaalt u minder. Hieronder treft u meer inhoudelijke informatie aan en links die verwijzen naar wat muziekvoorbeelden.
La Nascita del Violoncello