Copy Controlled

copycontrolIn hun strijd tegen het illegaal kopiëren van compact discs gaan sommige cd-producenten wel erg ver. Zij brengen schijfjes in de handel die niet alleen zijn voorzien van muziek, maar ook van een tamelijk vervelende kopieerbeveiliging. Dergelijke geluidsdragers dragen het ‘Copy Control’(CC) logo. EMI/Virgin Classics brengt tegenwoordig discs uit die voorzien zijn van deze beveiliging. Op de achterzijde van de betreffende CC-doosjes staat de volgende informatie te lezen:

copycontrolled_33

Vooral de laatste opmerking, dat het afspelen op sommige apparatuur problemen op kan leveren, is opportuun. Zo doen zich bij Philips CD / DVD-V / SACD-spelers problemen voor. Soms wil een CC niet opstarten, een andere keer bederven digitale spetters het luisterplezier. Een praktijkvoorbeeld. Virgin Classics kwam kortgeleden met een veelgeprezen uitgave van Henry Purcells opera Dido and Aeneas (‘CD van de Week’ bij NCRV’s A4 en een ’10’ in het decembernummer van Luister). Die kan via veel Philips (SA)CD-spelers niet storingsvrij beluisterd worden. Omdat veel andere hardware-producenten gebruik maken van Philips onderdelen kunnen CC’s ook in spelers van die merken problemen opleveren. De in Hilversum gevestigde Nederlandse afdeling van EMI/Virgin Classics, geconfronteerd met mijn bevindingen, speelde de klacht door naar het hoofdkantoor in Frankrijk. Als men in Hilversum voor het eerst weet zou hebben gekregen van dit probleem, dan kan men zich afvragen hoe het met de interne communicatie binnen deze multinational gesteld is. Op de Nederlandse website van EMI is namelijk het volgende vraag- en antwoordspelletje te vinden:

– Vraag: ‘Waarom kan mijn cd niet op mijn cd-speler worden afgespeeld?’
– Antwoord: ‘Probeer de cd op een aantal verschillende cd-spelers af te spelen. Als hij op meerdere cd-spelers niet kan worden afgespeeld, ligt het waarschijnlijk aan de cd en moet deze naar de winkel terug worden gebracht. Als het probleem zich alleen op een bepaalde cd-speler voordoet, stel de fabrikant en EMI daar dan van op de hoogte, zodat we kunnen proberen uw probleem op te lossen.’

– Vraag: ‘Waarom staat het Philips Compact Disc Logo niet op de cd?’
– Antwoord: ‘We hebben een nieuwe standaard op de markt voor geluids-cd’s geïntroduceerd, die verschilt van de oude standaard van Philips. Daarom gebruiken we dat logo niet.’

Met dat laatste antwoord komt de aap uit de mouw. EMI/Virgin Classics heeft met het toepassen van de CC-beveiliging afscheid genomen van de afspraken over de technische eisen waaraan compact discs moeten voldoen. Die eisen zijn vastgelegd in een protocol, ook wel genoemd ‘Het Rode Boekje’, dat Philips en Sony in 1980 het licht lieten zien. Op de CC-schijfjes van EMI/Virgin Classics komt men het vertrouwde cd-logo dan ook niet meer tegen.

cdlogogeschrapt
Dat het illegaal kopiëren van geluidsdragers een halt moet worden toegeroepen, daar kan ik me iets bij voorstellen. Wereldwijd maakt men zich op grote schaal schuldig aan deze vorm van diefstal. Dat een van de grootste producenten van geluidsdragers in zee gaat met ‘Copy Control’ om het vervolgens ook goedwillenden onmogelijk te maken ongestoord naar geluidsdragers te luisteren, is echter van een andere orde. EMI/Virgin Classics zadelt immers niets vermoedende consumenten op met problemen die zich direct openbaren of zich later kunnen gaan voordoen indien overgegaan wordt tot de aanschaf van andere speler. En dat alles terwijl ‘Copy Control’ alweer achterhaald blijkt te zijn. Ook hier geldt ‘al is de beveiliging nog zo snel, de hacker achterhaalt hem wel’. Via het internet is eenvoudig een programma te downloaden waarmee copy control kan worden omzeild (Easy CD-DA Extractor ). Behandeld met deze gratis opgehaalde software kan de hierboven aangehaalde Dido and Aeneas niet alleen storingsvrij beluisterd worden, maar bovendien ook in een oplage van één miljoen zonder problemen worden gekloond.

boccherini_virgin5456062Ondertussen brengt EMI/Virgin Classics steeds meer CC’s op de markt. Zo ook een met gitaarkwintetten van Luigi Boccherini door het ensemble Europa Galante. Prachtige vertolkingen, maar zonder kunstgrepen niet storingsvrij te beluisteren via tal van (sa)cd-spelers. Het wachten is op een antwoord en oplossing van EMI/Virgin Classics. In afwachting daarvan doet Prelude de CC’s tot nader order in de ban.


Vervolgbericht 1:

NCRV’s A4, dat zich graag profileert als hét actualiteitenprogramma voor de klassieke muziek op Radio 4, verkoos een paar weken geleden Virgin Classics Dido and Aeneas tot ‘cd van de week’. De redactie is deelgenoot gemaakt van de bevindingen met betrekking tot ‘Copy Control’. In de uitzending van 26 november 2003 worden drie fragmenten gedraaid van jawel, de Dido and Aeneas, én de Boccherini CC. Als de musici van Europa Galante in het nachtelijke Madrid oplossen, komt de presentator niet verder dan een sneer in de richting van AVRO-directeur Ad ’s Gravesande en de schampere opmerking: “Deze cd van Virgin Veritas is beveiligd tegen kopiëren maar dat schijnt volgens sommige mensen wat problemen op te leveren in gewone cd-spelers. Dus misschien moeten de maatschappijen daar nog even naar kijken”.

Overigens besteedt men in dezelfde uitzending wel ruim aandacht aan het feit dat kalkoenen goed gedijen bij Gregoriaanse muziek. Een dag later wordt een blok ingeruimd een orkest vol dominees. Geen woord over ‘Copy Control’. Inderdaad, A4, hét actualiteitenprogramma voor de klassieke muziek.


Vervolgbericht 2:

Ondertussen schrijven we juni 2004. In de rubriek Actueel aanbevolen treft u weer Virgin Classics uitgaven aan die zijn geproduceerd volgens het Rode Boekje.

mazarin_virgin546562 scarlatti_virgin5456662 haendel_virgin5456282

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden vastgesteld dat Virgin Classics het verschijnsel Copy Control heeft laten vallen. Da’s wel zo prettig.


Vervolgbericht 3:

Bij de aanvang van 2007 is het besef dat het ‘beveiligen’ van cd’s een heilloze zaak is bij de cd-producenten definitief doorgedrongen. Publiekelijk wordt gemeld dat zij afzien van verder gebruik van kopeerbeveiligingen van geluidsdragers. Gewoonlijk noemt men dat ‘voortschrijdend inzicht’…