Heel het land is dus in de ban van de broertjes Jussen. Een door de Universal Music Group slim opgezette mediacampagne zorgt ervoor dat wat er nog rest van de Nederlandse cd-detailhandel wordt bestormd door consumenten die ‘die broertjes’ willen aanschaffen.
Meesterpromotors als Matthijs van Nieuwkerk (De Wereld Draait Door) en Annette van Trigt (tot Negen), die de voorgekauwde peptalk maar al te graag de ether in slingeren, wakkeren de sentimenten aan. Ach gut, kijk ze nou toch eens, zijn ze niet schattig? En zo eigenwijs ook! Nog voordat hun Beethoven-cd in de verkoop is gegaan, mogen ze in De Wereld Draait Door hun eerste gouden plaat al in ontvangst nemen.
Matthijs van Nieuwkerk verheerlijkt tot in het oneindige ‘het meest prestigieuze klassieke platenmerk ter wereld Deutsche Grammophon‘ en plaatst de broertjes in het rijtje van de allergrootste pianisten die de wereld heeft voortgebracht: Pollini, Horowitz, Argerich, Lang Lang en Zimerman. Ach Matthijs, waarom zoveel geciteerd uit de persmap van een ooit hoogstaande platenproducent? Waarom niet een beetje verdiept in de feiten? Het door jou zo opgehemelde Gele Label is allang niet meer wat het was. Ja vroeger, toen de broertjes Jussen nog niet geboren waren, toen men in Hannover nog dirigenten in stal had als Herbert Von Karajan, Eugen Jochum, Leonard Bernstein en Carlos Kleiber, toen betekende de Deutsche Grammophon Gesellschaft nog wat in de wereld. Maar nu? De cd waar we het over hebben is uitgebracht door het Nederlandse takje van Deutsche Grammophon. Die is gehuisvest in een bescheiden kantoorpand te Baarn. Daar zit een handige commerciële man te bedenken waar er nog wat gescoord kan worden op de Nederlandse markt. Zo wordt bijvoorbeeld oude meuk (vergeef me de typering) in grootverpakkingen gepropt en voor een habbekrats geleverd aan de webwinkels van kranten. En altijd op zoek naar mogelijke megasellers, die voorzien van het gele logo in de praktijk soms eendagsvliegen blijken te zijn. Neem bijvoorbeeld Jan Rot met zijn ‘hertaalde’ Mattheus waar je vandaag de dag gelukkig niets meer van hoort.
Met dank aan de media
NRC Handelsblad verkondigt: ‘Op 23 april 2010 verschijnt het debuutalbum van Arthur en Lucas Jussen bij het vooraanstaande muzieklabel Deutsche Grammophon. Het muzieklabel dat de grootste namen op het gebied van klassieke muziek aan zich weet te binden heeft met de broers Jussen verfrissend nieuwe musici in huis gehaald.’
Dagblad Trouw laat weten: ‘De pianospelende broers Arthur (13) en Lucas (17) Jussen hebben woensdag hun debuut-cd in ontvangst genomen, die ze bij de vermaarde platenmaatschappij Deutsche Grammophon hebben opgenomen: Beethoven Piano Sonates. De broers zijn de eerste Nederlandse artiesten ooit die een contract kregen bij Deutsche Grammophon.’
De Volkskrant meldt: ‘De jonge pianisten Arthur en Lucas Jussen, 13 en 17 jaar, hebben een cd-contract getekend met Deutsche Grammophon. Ze zijn de eerste Nederlandse musici die op het gereputeerde ‘gele label’ zullen verschijnen’.
Ook de website van de verenigde Klassieke Zaken put uit dezelfde persmap: ‘Arthur en Lucas zijn de eerste Nederlandse artiesten die een contract met Deutsche Grammophon hebben afgesloten. Arthur Jussen is tevens de jongste artiest ooit die tekende voor het gele label.’
Via de televisie schreeuwt Matthijs van Nieuwkerk het bijna kwijlend van enthousiasme uit: DEUTSCHE GRAMMOPHON BRENGT DE BROERTJES JUSSEN WERELDWIJD IN DE CD-SCHAPPEN! Laat me niet lachen Matthijs, de cd van de Jussens is uitsluitend bedoeld voor de Nederlandse markt. De zoekopdracht ‘jussen’ op internationale websites als Amazon.com, Deutsche Grammophon en Fnac levert dan ook geen fluit op.
Neutraal opgemerkt laat ik u nog weten dat de betreffende Beethoven-cd niet in de collectie van Prelude is opgenomen. Enerzijds omdat het gebodene daar niet in past, anderzijds omdat Prelude sowieso geen zaken doet met de Universal Music Group (Open brief aan Universal Music Nederland). Zou ik dat nog wel hebben gedaan dan zou mijn inkoopprijs inclusief 19% BTW € 15,23 bedragen (excl. verzendkosten). Bij BOL.com besteld of in de webwinkel van de onafhankelijk deftige courant NRC Handelsblad wordt de cd van de Jussens consumenten aangeboden voor nog geen 17 euro. Het affiche dat de winkelruit van Prelude siert mag dan ook gezien worden als vorm van consumentenvoorlichting…