Een ‘Messiah’ om stil van te worden

Het kan u niet ontgaan dat sommige cd-producties met verve in de markt worden gezet. Artikelen in dag- en muziekbladen en veel spektakel in klassieke radio- & TV-nieuwsprogramma’s moeten zorgen voor hoge verkoopcijfers. Dat aandacht niet altijd samengaat met kwaliteit bewijst de praktijk helaas maar al te vaak. Nee, ik kom deze wintermaand niet met voorbeelden. De cd-productie die ik hier extra onder uw aandacht wil brengen, heeft daar te veel muzikale schoonheid voor in huis. Met stille trom is een nieuwe versie van Georg Frideric Handels Messiah de cd-catalogus binnen geslopen. Parafraserend merk ik op dat het bescheidenheid is die deze versie van misschien wel het beroemdste oratorium ooit in alle opzichten siert. Er bestaan veel uitvoeringen van Handels Messiah, de catalogus staat er bol van. John Butt, hij is musicus en muziekwetenschapper, deed onderzoek naar de uitvoering die ooit plaatsvond in 1742 te Dublin. De resultaten van zijn bevindingen zijn verbluffend. Niks ‘machtige’ koren en/of groot orkest en vooral geen solisten die zich gedragen alsof ze in Verdi’s Requiem acteren.

De Messiah die Butt herontdekte en hier presenteert is bescheiden van karakter en daardoor ontroerend mooi. De solisten, die deel uitmaken van het voorteffelijke Schotse Dunedin Consort, vertolken hun partijen zonder kapsones en dat is misschien wel het meest verademende van deze uitvoering. Luistert u via de daartoe bestemde linken als voorbeeld naar de bloedstollend mooi door de alt Claire Wilkinson gezongen aria ‘He was despised’ en de kans is groot dat u net als ik gelijk verk(n)ocht bent…

Händel: Messiah – Dublin version 1742

Bekijk deze cd