Ensemble Danguy opende Baarnse concertserie. En hoe!

Op zaterdagavond 15 september jl. concerteerde het Ensemble Danguy van en met Tobie Miller, draailier, en met medewerking van Monika Mauch, sopraan, Ellie Nimeroski, viool, Caroline Ritchie, viola da gamba, en Alice Humbert, klavecimbel, in de Baarnse Paaskerk. Tobie Miller geldt als een van de meest begaafde bespelers van de draailier. Dit ‘volkse’ instrument mag dan vandaag de dag binnen de klassieke muziek vrijwel zijn vergeten, in de 18e eeuw genoot het met name in Franse hofkringen grote populariteit. Maar vergist u zich niet, de adellijke dames, inclusief die van koninklijken bloede, speelden op het instrument beslist geen volkse deuntjes. Voor hen componeerden tal van Franse componisten serieuze muziek en in de werkplaatsen van vooraanstaande instrumentenbouwers werden de mooiste instrumenten gebouwd. Het Baarnse optreden van het Ensemble Danguy laat zich samenvatten in één woord: magnifique! Als slager zal ik mijn eigen vlees niet verder keuren en voorzien van superlatieven, maar dankzij Tobie Miller en haar ensemble heb ik mijn hart verpand aan de virtuoze draailier en na haar Baarnse optreden zal ik zeker niet de enige zijn!

RTV-Baarn maakte een beeldverslag van het concert. Het geeft een mooie impressie van het Baarnse optreden van het Ensemble Danguy.


Meer beeld en geluid door de eigen camera van Prelude:


Jean-Baptiste Dupuits (fl. 1741)
Cantate ‘Le Bouquet’



M. Ravet (fl. 1750)
Duo de vielle et violon, Oeuvre II/2



Pièces de Viole: Troisième Livre (1711)
‘Chaconne’



M. Ravet
Sonate I, ‘La Champetre’, Oeuvre II



Christophe Le Menu de Saint-Philbert (ca. 1720-1774)
Cantatille ‘La Vièle’



Michel Corrette (1707-1795)
‘La Furstemberg’ (La Belle Vielleuse, 1783)



‘Le Berger Innocent’ (Anon.)