Fortepianiste Yoko Kaneko met Bach & Haydn in Paaskerk

Of ik van mijn geloof was afgevallen, Bach op een piano!?! Het antwoord op deze voor aanvang van het concert van de in Parijs woonachtige Japanse fortepianiste Yoko Kaneko in de Baarnse Paaskerk gestelde vraag was snel gegeven. Zeker niet, wat mij betreft blijven orgel, klavecimbel en clavichord de favoriete instrumenten voor Johann Sebastian Bachs klaviermuziek. Maar wat was het optreden van Yoko Kaneko op zaterdagavond 26 september 2015 met muziek van de grote meester en Joseph Haydn een evenement!

In 1747 maakte Bach in het Potsdammer paleis van koning Frederik de Grote van Pruisen kennis met een door Gottfried Silbermann (1683-1753) gebouwde fortepiano. Al improviserend speelde hij daar in aanwezigheid van de koning een driestemmige fuga. Naar verluid beviel het instrument hem veel beter dan de versie van de fortepiano die hij ruim twintig jaar eerder leerde kennen. Voor haar optreden in de Paaskerk maakte Yoko Kaneko gebruik van dezelfde door Christopher Clarke gebouwde kopie van door Anton Walter aan het eind van de achttiende eeuw vervaardigde fortepiano, het instrument dat ook te horen is op haar uitmuntende MA•recordings Bach-cd. Het geheel uit hout opgebouwde instrument kent geen metalen versterkingen en staat qua harmonische structuur dichtbij de fortepiano waar Bach in Potsdam op speelde. Van mijn geloof afgevallen dus niet, maar Bach zo te horen weerklinken op een fortepiano was een feest! Luistert u naar de Ricercar à 6 uit Ein Musikalisches Opfer (BWV 1079) zoals door Yoko Kaneko vertolkt in de Paaskerk. En natuurlijk ook naar de briljant uitgevoerde Sonate in C groot (Hob. XVI:50) die de fortepianiste in Baarn ten beste gaf van Franz Joseph Haydn.