In mei 2002 stuurde ik een ongevraagde raadgeving richting politiek Den Haag. Mijn advies het ‘Kwartje van Kok’ te investeren in muziekonderwijs werd daar in de wind geslagen. Dat het slecht gesteld is met het muziekonderricht in Nederland staat buiten kijf. Het moge duidelijk dat er vanuit Haagse kringen niets te verwachten valt om die situatie ten goede te keren. En dat heeft niets te maken met economisch slecht tij. Nederland heeft massaal gekozen voor de musical. Probeert u voor komende week maar eens een kaartje te bemachtigen voor The Sound of Music of welke andere Joop van den Ende theaterproductie dan ook. En dat het Amsterdamse
Concertgebouw steevast is uitverkocht als er coryfeeën optreden als Haitink, Periah of Flemming, doet daar niets aan af. Mijn kinderen groeien op met klassieke muziek. Je zult vandaag de dag maar een vader hebben die in bevordering van dit muziekgenre een levenstaak ziet. Soms komen er vriendjes op bezoek die nerveuze lachtrekjes niet kunnen onderdrukken bij het aanhoren van een sopraan. Je ziet ze denken: ‘Rare muziek, gelukkig dat mijn vader een andere smaak heeft.’
Mijn kinderen weten niet beter. Een pessimist zou kunnen opmerken, dat ik het later nog wel eens op mijn brood zal krijgen: ‘Jij altijd met die kl… muziek’. Alhoewel ik in het algemeen behept ben met een niet al te rooskleurig toekomstbeeld, ga ik voorlopig nog uit van de idee ‘Wat je er in stopt, komt er later wel weer uit’.
Heeft u kinderen of kleinkinderen in de nog ongerepte leeftijd en krijgt u Bach of Mozart er niet in, laat u dan door Frank Groothof de helpende hand bieden.
Zo’n tien jaar geleden verraste hij vriend en vijand met een eigen versie van Mozarts’ Toverfluit. Hij maakte er een spannend verhaal van, waarin prinsen, monsters en een boze koningin een hoofdrol spelen. Later volgden nog vele bewerkingen van opera’s, waaronder Purcells’ King Arthur en Beethovens Fidelio. Laatst hoorde mijn zoontje van zeven via de radio een deel van de repetities van een opera van Moessorgski. Zijn opmerking: ‘Hé, dat is uit de Boris Godoenov’, leverde mij een warm gevoel op. Met dank aan Frank Groothof.
In zijn nieuwste productie draait alles om Pinocchio. Het aansprekende verhaal wordt gelardeerd met muziek van Bellini, Rossini en Donizetti.
Ook mijn oudste zoon, hij wordt binnenkort twaalf, heeft de cd inmiddels al een paar maal beluisterd. ‘Best wel een mooie cd.’ Uit de mond van een knaap die op de drempel staat van zijn pubertijd een mooi compliment. Mijn jongste legt zich bij zijn waardering nog geen beperkingen op. ‘Ik vind hem vet cool!’
Daar waar de overheid in gebreke blijft, biedt Frank Groothof u voor € 12,50 per opera de helpende hand.