Kunst, subsidie, broederliefde en bier

In de zomer van 2015 voerde de vorig jaar overleden dirigent Nicolaus Harnoncourt tijdens festivals in de Oostenrijkse steden Graz en Salzburg met zijn Concentus Musicus Wien de Missa Solemnis van Ludwig van Beethoven uit. Aan de hand van registraties in Graz stelde Sony een cd samen die medio 2016 is uitgebracht. De internationale recensies aangaande deze uitgave waren zonder uitzondering juichend en laten zich samenvatten met deze woorden: een groots, waardig en indrukwekkend afscheid van een unieke dirigent. Wie ben ik om daar iets aan af te doen? Juist. Maar ik kan het niet laten u te wijzen op een mijns inziens preferabele op cd vastgelegde versie van Beethovens meesterwerk.

Vorige maand bracht het Spaanse cd-label Glossa een uitvoering op de markt van Beethovens meesterwerk onder leiding van Daniel Reuss. Samen met zijn Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw plus de solisten Marianne Beate Kielland, Carolyn Sampson, Thomas Walker en David Wilson-Johnson bracht hij de Missa Solemnis in oktober 2016 in het Utrechtse TivoliVredenburg. Naar die voortreffelijk op cd vastgelegde concertregistratie heb ik ademloos geluisterd én met toenemende spijt in het hart dat ik er vorig jaar niet bij was in de Domstad…

Niet voor niets gaf ik de versie van Daniel Reuss en de zijnen als aanrader een plaats op de website van Prelude. Dat ik val voor de prestatie van Reuss is zeker ook te danken aan de inzet van zijn Cappella Amsterdam. Vandaag lees ik in de krant dat het Fonds Podiumkunsten achter zijn eerdere beslissing blijft staan de subsidiekraan dicht te draaien voor het koor. Een onbegrijpelijk besluit van het fonds dat al eerder liet weten de Cappella Amsterdam te weinig vernieuwend te vinden. Ik raad het scandaleus benadeelde koor aan het weinige geld dat er nog in kas aanwezig is te investeren in een project dat zeker in de pul zal vallen bij het fonds. Breng een aantal klassiek opgepimpte raps van Broederliefde in de concertzalen! Als tijdens die optredens het publiek ook nog de mogelijkheid wordt geboden die met een glas bier in de hand te consumeren – en misschien wel een met een vooraf door de organisatie gecontroleerd pilletje op zak – dan is de kans groot dat na een financieel donkere periode voor het Amsterdamse koor een nieuwe subsidieaanvraag wél positief zal worden beoordeeld door het Fonds Podiumkunsten. Zodra de subsidie is bekrachtigd dan graag weer verder op de vertrouwde wijze…

Kunst, subsidie, broederliefde en bier

Bekijk deze cd