Vandaag stuit ik op een verontrustend bericht in dagblad Trouw. Onder de kop ‘Vijftigplusser wil herkenbare, leuke reclame’ lees ik dat het aantal vijftigplussers de komende jaren explosief zal groeien. Oud nieuws zult u zeggen. Klopt. Als er ergens veel over gesproken en geschreven wordt dan is het wel over de vergrijzingsboom die ons te wachten staat.
Ik zou er dan ook geen woord aan hebben vuilgemaakt als de inhoud van het bericht in Trouw niet zo onheilspellend was en ik niet zelf al een paar schreden in de vergrijzing had gezet. Een paar dagen geleden kon ik nog opgelucht ademhalen vanwege de uitkomsten van een ander groot onderzoek. Daaruit bleek dat de tegenwoordige vijftiger niet onderdoet voor zijn vijfendertigjarige soortgenoot. Toen ik dat las voelde ik me op slag een stuk vitaler.
Nu strooit het 50+ Expertisecentrum roet in het eten. In opdracht van de NCRV en het tijdschrift Zin (zucht…) deden de experts onderzoek naar de wijze waarop de reclamewereld tegen senioren aankijkt. Nou niet dus, de reclamejongens en meisjes richten hun peilen vooral op jongeren. En dat is volgens de experts een beetje dom. Meer dan 5 miljoen Nederlanders zijn immers vijftigplusser en die kopen nu al meer dan de helft van alle auto’s die er jaarlijks in ons land verkocht worden! Over 15 jaar is 40 procent van het volk aan het senioren geslagen en al die miljoenen oudere jongeren beschikken dan samen over 80 procent van het totale Nederlandse vermogen.
Conclusie van de onderzoekers: reclamemakers moeten zich meer gaan richten op vijftigplussers die zich net zo jong voelen en gedragen als hun kinderen.
Bovendien, aldus de experts, ‘geeft driekwart van de vijftigplussers aan meer van het leven te genieten naarmate ze ouder worden. Dit betekent dat ze ook meer geld gaan uitgeven.’
Sta mij toe een hartekreet te slaken: Laat de reclame zich alsjeblieft blijven richten op jongeren. Ik moet er niet aan denken, al die reclameblokken gevuld met oudere dames en heren die net doen alsof ze de veertig nog niet hebben bereikt. Laat me alsjeblieft gewoon oud worden! Het enige waar ik als senior om vraag, is serieus genomen te worden. Om terug te keren naar mijn vakgebied maak ik van de gelegenheid gebruik nog een wens te uiten: verban de dames Maartje van Weegen en Nelleke van der Krogt van Radio 4! Stuur ze door naar de commerciëlen! Laat ze daar hun zakken vullen en de voor mijn doelgroep bedoelde infantiele verhaaltjes afsteken! Kan de afdeling management van FC Klap hier geen helpend handje bieden?
Zo, nu ga ik even rusten…