Het is me wat met die handel in klassieke cd’s vandaag de dag. In Amsterdam gaat een week of wat geleden een winkel van start die haar naam ongevraagd heeft geleend van het in brede kring als gezaghebbend bekend staande ‘early music’ magazine Goldberg. Deze week verneem ik via het internet dat die winkel ‘per direct’ al weer gesloten is. En dat terwijl op de website van ‘Goldberg.nl’ te lezen stond dat ‘u zo’n winkel gewoonlijk alleen in steden als Rome, Venetië of Parijs zou verwachten’.
Via het Kruidvat timmert Brilliant Classics ondertussen aan de weg met opnamen van een ensemble waar het halve Orkest van de 18e Eeuw bij betrokken is. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat alle musici tevreden zijn over het resultaat van hun Tafelmusik, voor veel consumenten van klassieke muziek per kilo schijnt vier cd’s voor nog geen acht euro tezamen bij voorbaat al op veel krediet te kunnen rekenen. Sommige musici die aan de betreffende Telemann-uitgave hebben meegewerkt brengen met hun ‘eigen’ ensembles producties uit via het kwalitatief op hoger plan staande cd-circuit. Voor die cd’s moet de reguliere vakhandel, wat daar althans nog van over is, dan een bedrag vragen van ruim twintig euro. Toegegeven, de kwaliteit van veel van die cd’s ligt op een aanmerkelijk hoger plan, maar ik kan me de door twijfels overmande consument voorstellen. ‘Het Kruidvat is de enige weg die nog naar cd-roem leidt’, lijkt een gedachte die heeft postgevat bij veel musici. Let op mijn woorden dames en heren muzikanten, u gaat uzelf te buiten aan korte-termijnpolitiek.
Het muziektijdschrift Luister heeft ook een eigen cd-winkeltje. Met het blad alleen is kennelijk geen droog brood meer te verdienen. Het is het leuk winkelen bij Luister. Maar wel oppassen geblazen. Op pagina 6 van het mei-nummer 2004 adverteert Virgin Classics met Monteverdi’s opera L’Orfeo voor de geadviseerde aanbiedingsprijs van € 24,95. Op pagina 59 biedt Luister de 2-cd-set haar lezers aan voor de speciale prijs van € 39,50 exclusief verzendkosten. Zelf zou ik de desbetreffende uitvoering ook niet voor een Kruidvatprijs aan mijn privécollectie willen toevoegen, ik hou het vooralsnog op de versie onder leiding van Gabriel Garrido, maar toch…
Monteverdi: L’Orfeo – favola in musica
Ondertussen informeert het prestigieuze Universal Classics de klassieke vakhandel op een wijze die rechtstreeks lijkt afgekeken van de roddelpers. In de eerste Talk Of The Town (mei 2004) lees ik dat er druk wordt gewerkt aan de voorbereidingen van de nieuwe cd van violiste Janine Jansen. In een voormalige ambassade te Londen vond de ‘fotoshoot’ plaats. Als fotograaf Mich Jenkins goed zijn best heeft gedaan met Janine wordt de vracht bij voorbaat al gedekt door de lading. O ja, de Maltese tenor Joseph Calleja reisde door Europa om in een aantal ‘showcases’ zichzelf en zijn Decca-debut-cd te presenteren. ‘Gelukkig was hij op tijd weer thuis voor de geboorte van zijn eerste kind: Clara.’ Dat is dan weer een hele geruststelling…