Michael Haydn 1737-1806

In 2006 wordt geen aandacht geschonken aan het feit dat de Oostenrijkse componist Michael Haydn tweehonderd jaar geleden overleed. Daar waar de wereld in 1991 al bol stond van de herdenking van het feit dat Michaels plaatsgenoot Wolfgang Aamadeus Mozart in 1791 afscheid nam van het aardse bestaan, nu is het louter de tweehonderdvijftigste geboortedag van de meest op bonbons afgebeelde componist die wereldwijd de maat slaat. De ene meesterpianist is nog niet uitgespeeld of de volgende meesterviolist staat al weer klaar om alweer een meesterwerk van de meestercomponist op meesterlijke wijze te vertolken. (Wordt u ook zo moe van al die radio aan- en afkondigingen?)

Dat dit alles aan Michael Haydns nagedachtenis voorbij gaat zou de componist waarschijnlijk zelf niet hebben dwars gezeten. Volgens de boeken was Michael, ja de jongere broer van, een uitermate bescheiden man. Zijn kwaliteit als componist is echter boven elke twijfel verheven. Als voorbeeld hoeft alleen maar het door hem in 1771 gecomponeerde requiem beluisterd te worden. Aanleiding tot het componeren van het werk vormde het overlijden van Michael Haydns eerste werkgever in Salzburg, aartsbisschop Sigismund Schrattenbach. Het lijdt geen twijfel dat het overlijden van Michael Haydns dochtertje eerder in 1771 een aandeel heeft gehad in het dramatische karater van het werk. Niet ten onrechte vestigde de componist er destijds zijn faam als kerkcomponist mee. De compositie blikt in veel opzichten vooruit naar de beroemde dodenmis die Mozart bij zijn overlijden in 1791 bijna gereed in de steigers had staan. Je vraagt je soms af waarom het werk van de ene componist door iedereen kan worden meegefloten, terwijl een zeker niet mindere compositie van de ander vrijwel nooit op de concertagenda’s prijkt.

haydn_michael_GR_cda67510In maart 2005 is op het Hyperion-label een dubbel-cd uitgebracht waarop vastgelegd het Requiem pro defuncto Archiepiscopo Sigismundo én de Missa in honorem Sanctae Ursulæ Van Michael Haydn. Voor de uitstekende uitvoeringen tekenen het Choir of the King’s Consort, The King’s Consort en de solisten Carolyn Sampson, sopraan, Hilary Summers, alt, James Gilchrist, tenor, en Peter Harvey, bas. De muzikale leiding van het geheel ligt in handen van Robert King.
De desbetreffende opname sleepte er in 2005 een Prelude Award mee in de wacht.

€ 23,50

Uit het Requiem: Offertorium Domine Jesu Christe