Miriam Feuersinger met Il Dolce Conforto in Baarnse Paaskerk

In augustus 2015 concerteerde de Oostenrijkse sopraan Miriam Feuersinger (links op de foto boven) samen met het Capricornus Consort Basel in de Baarnse Paaskerk. Dat was een groot succes waar velen nog met warme gevoelens aan terug zullen denken. Op zaterdagavond 16 februari 2019 geeft de zangeres opnieuw acte de présence in de Paaskerk, nu samen met het ensemble Il Dolce Conforto van en met de bespeelster van het psalterion Franziska Fleischanderl. De avond brengt met het programma Sacred Salterio werken van 18e-eeuwse Italiaanse componisten.

Woonde u in 2015 het concert van Miriam Feuersinger bij dan heeft u geen  geen verdere aansporing nodig om ook dit concert te bezoeken. Was u er destijds niet bij in de Paaskerk en is Miriam Feuersinger misschien nog een onbekende voor u dan raad ik u aan onderstaande video te bekijken en/of kennis te nemen van de cd die zij in 2017 samen met Il Dolce Conforto opnam. Maar los van de zangeres zult u dan ook ontdekken dat Franziska Fleischanderl met haar ensemble als geen andere een lans weet te breken voor het psalterion.

Programma concert ‘Sacred Salterio’

Miriam Feuersinger, sopraan
Franziska Fleischanderl, psalterion & directie
Carla Rovirosa, cello
Deniel Peter, orgel


Anoniem 18e-eeuws componist
Sonata per Salterio
Allegro – Largo – Minue

Domenico Merola (18e eeuw)
Lezzione Seconda
– Vau (Larghetto)

– Et egressus est filia Sion (Allegro)
– Zain (Lento)
– Recordata est Jerusalem (Larghetto-Allegro)

Nicola Antonio Porpora (1686-1768)
Fuga V in g klein

Domenico Merola
Lezzione Seconda (vervolg)
– Heth. Peccatum peccavit Jerusalem (Largo)
– Teth (Aria)
– Ipsa autem gemens (Recitativo)
– Sordes ejus in pedibus (Allegro)
– 
Vide Domine (Recitativo)
– 
Jerusalem convertere (Largo)

Anoniem
Lamentazione Seconda per il Giovedi Santo la Sera (1781)
– Introduzione (Allegro)
– Lamed. Matribus suis dixerunt
– Mem. Cui comparabo te
– Nun. (Largo giusto)
– Prophetae tui viderunt
– Samech. (Andante)
– Plauserunt super te manibus (Recitativo)
– Jerusalem convertere (Larghetto con Salterio sempre sonante)

Alessandro Scarlatti (1660-1725)
– Partite obbligate voor orgel

Francesco Paolo Supriano (1678-1753)
– Toccata Prima & Toccata Decima voor violoncello solo

Anoniem componist (18e eeuw)
– Drie concerten uit het psalterboek van Maria Constantina Voglerin

Anoniem, 18e eeuw
– ‘Atto di dolore’[1] (Largo)


Paaskerk Baarn
Oude Utrechtseweg 4
d.d. 16 februari 2019, aanvang 20:15 uur
Toegang € 20,00 (jongeren gratis)

Sacred Salterio

Bekijk deze cd

  1. De tekst van de ‘Akte van Berouw’ is van de Italiaanse dichter Pietro Antonio Domenico Bonaventura Trapassi (Rome 1698 – Wenen 1782). Hij vertaalde zijn achternaam Trapassi naar het Grieks: Metastasio. Twee jaar voor zijn dood schreef hij dit gebed, gericht aan de ‘Eeuwige Schepper’:

    Atto de dolore di Metastasio

    Io ti offro il proprio figlio
    che giá d’amor in pegno
    ristretto in picciol segno
    si volle a me donar
    A lui rivolgi il ciglio
    mira chi t’offre e poi
    lascia, Signor, se puoi.
    lascia di perdonar.

Akte van berouw van Metastatio

Ik bied U Uw eigen zoon
Die U, als bewijs van Uw liefde
Gevat in een klein teken
Aan mij wilde schenken.
Sla Uw ogen op naar hem
Zie om naar wie hem U aanbiedt.
En schenk dan, Heer, als U kunt,
Schenk dan vergiffenis.

(Vert. Marjo Stam)