Mis-kopen als zwanenzang…leve de niche!

Dat veel recensenten hun ziel en zaligheid hebben verkocht aan de commercie is al lang geen goed bewaard geheim meer. Vandaag de dag gaat men er zelfs toe over de gesmede banden openlijk te etaleren in paginagrote advertenties. Die zijn te vinden in de dagbladen waar de muziekredacteuren voor werken. Na de Stabat Maters en Te Deums heeft cd-producent Universal Music nu een groot aantal ‘schitterende Missen’ voor de webshops van de kranten in een doos gestopt. Ze worden aangeboden voor een prijs die in de schappen van menig drogist niet zou misstaan. De uitvoeringen staan volgens de advertentie ‘zonder uitzondering op hoog niveau’. Op het doosje prijkt het logo van het ooit prestigieuze cd-label Deutsche Grammophon (DG). Het gele handelsmerk wendt men kennelijk aan als stimulator die er voor moet zorgen dat de verzamelgrage consument zijn winkelwagentje gaat vullen.

miskopen_groot

Feit is dat alle opnames in de dozen ooit zijn uitgebracht door wat nu heet de Universal Music Group. Op haar website meldt de onderneming: ‘Universal Music’s classical labels includes the world’s longest-standing recording company and market leader, Deutsche Grammophon; the legendary Decca Records, which owns and controls the greatest opera catalog in the world; and the Philips, Emarcy, and ECM labels.’ Er is weinig fantasie voor nodig om te beseffen dat de archieven daar een onuitputtelijk bron vormen van ‘dode’ opnameregistraties.
Zo maakt Universal Music het bijvoorbeeld ook mogelijk dat NRC-Handelsblad een ‘muziekselectie van het Koninklijk Concertgebouworkest in een zeer complete verzameling legendarische opnamen met de belangrijkste (gast)dirigenten en solisten van het orkest, waaronder Haitink, van Beinum, Chailly, Krebbers, Arrau en vele anderen’ kan aanbieden voor de prijs van € 149,95. Dat lijkt een hele investering, maar per cd met complete symfonische werken van componisten als Beethoven, Sjostakovitsj, Bruckner, Rachmaninov, Brahms, Mahler en Tsjajkovski komt dat neer op een prijs van € 2,34!

Met de Missendoos levert Universal Music de zoveelste nagel aan voor de doodskist van de reguliere klassieke cd-vakhandel. Met de hulp van hun ‘onafhankelijke’ muziekredacteuren Anthony Fiumara (Trouw) en Kasper Jansen (NRC) hoeven de kranten de spijker er alleen nog maar in te rammen…
Het is trouwens niet alleen Universal Music die van in- en uitpakken weet. Ook EMI Classics groef diep in de archieven. Zo kan de website van de Volkskrant melden: ‘Daar stond de moeder, wenend naast het kruis.’ Stabat Mater, het beroemdste passiegedicht aller tijden, is door meer dan 200 componisten op muziek gezet. Roland de Beer, muziekjournalist van de Volkskrant, heeft daarom een keuze gemaakt uit de mooiste Stabat Maters. Hij zocht naar uitvoeringen die dwars door de ziel snijden.’ De box met negen cd’s wordt inclusief verzendkosten voor € 36,90 bij u thuisbezorgd…

Maakte ik u bij eerdere gelegenheden deelgenoot van mijn bezorgdheid over de ontwikkelingen binnen de wereld van de klassieke cd-handel (zie: Leestrommel), bij het naderende nieuwe jaar maak ik een slag van 360 graden tegen de windmolens in. De uitverkoop van op cd vastgelegde klassieke muziek valt namelijk niet te keren. Ik troost mij ook met de gedachte, dat het publiek uiteindelijk uitgekeken zal raken op sterren als Bartoli en Jansen. Als de cd-planken van de liefhebbers dan ook nog eens uitpuilen van het standaardrepertoire, de reguliere cd-winkels volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen en de beursgenoteerde klassieke cd-producenten uiteindelijk verworden zijn tot royalty-incassobureaus, zal er een klein clubje connaisseurs resteren. Prelude hoopt die liefhebbers te kunnen bedienen met kwalitatief hoogstaande klassieke cd-producties voorzien van minder voor de hand liggend repertoire en zal zich meer dan nu het geval al is vooral nog richten op de nichemarkt.


 

Aanvulling december 2008

Dat niet alleen de grote cd-producenten alles in de strijd werpen op de klassieke cd-handel uit de reguliere ruimtes weg te slaan wordt hieronder duidelijk.

bcj_volkskrant

Alhoewel ik geen enkele verantwoordelijkheid draag in deze, bied ik degenen die eerder – al dan niet via Prelude – een of meer van de BIS-doos gepropte werken voor de reguliere prijs aanschaften mijn welgemeende excuses aan.