De internetactiviteit van Prelude zorgt er voor dat steeds meer klassieke cd’s ook via het Baarnse postkantoor het binnen- en buitenland ingaan. Het bezorgen van de cd’s laat Prelude over aan de Koninklijke TPG Post BV. Dit voormalige staatsbedrijf zag vorig jaar zijn nettowinst meer dan verdubbeld. Bedroeg in 2003 die winst 300 miljoen euro, in 2004 werd er schoon 667 miljoen buit gemaakt. Op de website van TPG Post staat te lezen: ‘TPG Post heeft succesvol de sprong gemaakt van staatsbedrijf naar ambitieuze, marktgerichte en beursgenoteerde onderneming in een steeds vrijere markt. Wij slagen er voortdurend in efficiënter te opereren, goede en nieuwe diensten te leveren waar klanten behoefte aan hebben en daarbij de tarieven laag te houden.’
Ik heb het sterke vermoeden dat de TPG Groep de laatste vijf woorden ergens heeft opgeduikeld in de jaarstukken van de firma List en Bedrog. Voor het bezorgen van een cd-tje binnen Nederland vraagt het postkantoor € 1,56 aan portokosten (Hfl. 3,43!). Is de verpakking even te dik voor de brievenbus moet een zogenoemde pakketzegel worden geplakt. Laat ik als voorbeeld nemen de opera Griselda van Alessandro Scarlatti. Griselda weegt inclusief tarra 344 gram. Verpakt in een cd-verzend-envelop is de opera een fractie dikker dan de door de TPG Post gehanteerde brievenbusnorm van 3,2 cm. Voor het binnen Nederland bezorgen van Griselda wordt € 5,50 (Hfl. 12,12!) in rekening gebracht. Dat vind ik nogal wat. Als een postbode er speciaal op uit moest trekken om de opera van Baarn naar Lisse, Amerongen of Buitenpost te vervoeren, soit, maar de net íéts te dikke envelop gaat gewoon mee met de grote bulk. Dagelijks bezorgt TPG Post 18 miljoen poststukken. Het is mij wel duidelijk hoe de reuzenwinst van de TPG-groep tot stand komt.
CDA-premier Jan Peter Balkenende trad kortgeleden met een nieuw appel naar voren. Hij vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het negatieve denken en praten. Hij roept op tot positivisme. Persoonlijk valt het mij heden ten dage zwaar aan zijn oproep gevolg te geven. Dat de muziekvoorkeur van de Nederlandse MP niet uitstijgt boven het niveau van Jan Mulders Écossaise helpt ook al niet echt. Tel daarbij op de woekertarieven die TPG Post ten faveure van het grootkapitaal in rekening brengt en u begrijpt dat mijn oren doof zijn voor de oproep van Balkenende.
Harry Koorstra zit de directie voor van de Koninklijke BV. ‘Niet lullen, maar poetsen’, luidt een van zijn profilerende slogans. Misschien kan hij me uitleggen waarom TPG Post voor het versturen van een Scarlatti-opera, traject Baarn-Soest, € 5,50* in rekening brengt, terwijl het verzenden van dezelfde opera van Baarn naar het Italiaanse Palermo slechts € 4,05* aan postzegels vraagt. Ik denk dat het antwoord van de director mail ongeveer zo zou kunnen luiden: ‘Waar het natuurlijk om gaat is dat wij een aan de beurs genoteerde onderneming zijn. Eerlijk gezegd lig ik niet wakker van de prijs die wij in rekening brengen voor het waar dan ook bezorgen van een opera van Scarlatti. Veel belangrijker zijn natuurlijk de sterke operationele kasstroom die ons bedrijf kent, de stijging van het resultaat na belastingen én het dividend dat aan onze aandeelhouders kan worden uitgekeerd.’
Lees ook het vervolg: Zoete wraak of toeval?
* Per 1 juni 2006 gelden andere tarieven. Het versturen van de Scarlatti-opera naar Palermo is inmiddels een kleine 4 procent procent duurder geworden (€ 4,25). Het binnenlandse verzendtarief is opgetrokken van € 6,20, een stijging met maar liefst 10 procent. Op de website van de postbezorger staat te lezen: ‘TNT liet goede resultaten zien. De omzet steeg in het eerste kwartaal 8,9 procent tot 2,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 329 miljoen euro en dat is een verbetering van 14,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 205 miljoen euro. De resultaten zijn iets beter dan analisten van banken hadden berekend.’
Ingaande 16 oktober 2006 heet TPG Post TNT Post. Behalve dat de huiskleur veranderd is van rood in oranje verandert er weinig: de post blijft in vertrouwde handen. Ook de tarieven.
Tot 1 januari 2007 dan. Omdat steeds minder mensen hun berichten per post versturen, moeten de posttarieven omhoog. Dit zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat nog meer berichten via e-mail de wereld in gestuurd worden. Dat leidt dan ongetwijfeld tot duurdere postzegels en dat zorgt er dan weer voor dat… nou ja, vult u het zelf maar verder in.