Als u al wat langer bekend bent met mijn via Prelude gepromote voorkeuren dan kent u ongetwijfeld het warme hart dat ik toedraag aan het werk van Masaaki Suzuki en zijn Bach Collegium Japan (BCJ). Toen in 1995 het eerste deel van wat zou worden de registratie van alle kerkelijke cantates van Bach door het BCJ viel ik daar meteen als een blok voor. Gelooft u mij, ik moest soms praten als brugman om helder te maken dat combinatie Bach-Japan ingeval van Masaaki en zijn BCJ geen vreemde was. Geholpen door de door het Zweedse BIS uitstekend geregistreerde cd-s wist ik velen te overtuigen en het aantal cd’s dat ik in de afgelopen 25 jaar van het BCJ via Prelude heb geleverd aan liefhebbers is immens.
Mijn liefde voor het BCJ is er na 25 jaar niet minder op geworden en wat mij betreft horen de complete kerkelijke én wereldlijke cantatereeksen van het ensemble thuis op de spreekwoordelijke bovenste plank. Dat geldt trouwens ook voor de de drie grote vocale componistes van de Duitse meester, de Matthäus- en Johannes-Passion en het Weihnachtsoratorium. Alhoewel er in de afgelopen jaren door mij ook bejubelde registraties van die werken en Bachs cantates zijn verschenen in uitvoeringen door het Dunedin Consort & Players van John Butt, het Ricercar Consort van Philippe Pierlot en The Bach Players van Nicolette Moonen blijven die van het BCJ voor mij heel speciaal.
Twintig jaar na de 1999-versie van de Matthäus-Passion door het BCJ is er een nieuwe registratie van het passieweek opgenomen. Prelude connaisseurs kunnenaan de hand van muziekvoorbeelden kennismaken met de meesterlijke uitvoering van Masaaki Suzuki’s BCJ en een achttal aansprekende solisten, waaronder de tenor Benjamin Bruns (evangelist), Carolyn Sampson (sopraan) en Damien Guillon (alt).
J. S. Bach: Matthäus-Passion
Gevonden in de oude doos: Bach uit het land van de rijzende zon