Wil een cd met breed gekende klassieke muziek kans maken op een plekje in de Prelude-collectie, dan moeten uitvoering en opname van uitstekende kwaliteit zijn en zo iets positiefs toevoegen aan dat wat er al is. Wekelijks rollen er tal van nieuwe cd-producties uit de kokers van de diverse cd-producenten die ik, laat ik het maar eens hard stellen, nog niet voor niets zou willen ontvangen. Laat staan dat ik ze aan de mens zou willen brengen.
Als u regelmatig de pagina’s met door Prelude aanbevolen cd’s bezoekt, dan weet u dat de daar aangeboden waar uitblinkt door grote verscheidenheid en hoge kwaliteit. U kent mij als een groot voorstander van het gebruik van authentieke instrumenten – of kopieën daarvan – en dat maakt dat ik op voorhand bij het inkopen al veel kaf van het koren kan scheiden. Zo kunnen bijvoorbeeld voor het klavecimbel bestemde werken van Johann Sebastian Bach uitgevoerd op een hedendaagse vleugel, hoe goed bedoeld ook, mij niet bekoren. Van sonates van Haydn, Mozart en Beethoven kan ik eerst ten volle genieten als ze weerklinken via een klavecimbel of fortepiano. Vanzelfsprekend speelt bij de beoordeling van de cd’s ook de uitvoering een belangrijke rol. Kan ik mij daarin niet vinden, dan gaat een cd ook aan Prelude voorbij.
U begrijpt zeker wel dat er mensen zijn die mij een arrogante en eigenwijze cd-handelaar vinden. Die status heb ik in de afgelopen kwart eeuw zorgvuldig opgebouwd en ik kan er van mee leven. Waar ik pal voor sta, is de kwaliteit van de gemiddeld twintig maandelijks aan de collectie van Prelude toegevoegde klassieke cd-producties. Dit beleid brengt met zich mee dat ik niet zelden ‘nee’ moet verkopen als er in de winkel gevraagd wordt naar populaire en via de media, inclusief het huisblad van de verenigde Klassieke Boekhandels pardon Zaken, gepromote hart en ziel rakende mainstream cd’s. Neem bijvoorbeeld de nieuwste door Decca uitgebrachte cd van Neerlands bekendste violiste Janine Jansen. Die bevat werken van Johann Sebastian Bach. Naast de vioolconcerten BWV 1041 & 1042 en het concert voor viool, hobo en orkest BWV 1060 ook de vioolsonates BWV 1016 & 1017. Tijdelijk is bij de wat heet limited edition een bonus-cd gevoegd met de triosonate BWV 1039 die, zoals de website van BOL.com meldt, ‘Janine in 2007 voor het iTunes Festival opnam’. Het is een klassieke cd die om drie redenen niet past in de collectie van Prelude. Een: het betreft een Universal Classics–productie, twee: het is een uitvoering die niet past in de authentieke uitvoeringspraktijk en drie: de matige uitvoeringen voegen niets toe aan dat wat de catalogus al biedt. Zelfs in de huiskrant voor het Nederlandse talent, De Telegraaf, vraagt de recensent zich kritisch af waarom de violiste niet voor een dirigent heeft gekozen. Ik vraag u, kan het dodelijker?
In de winkel wordt dezer dagen regelmatig gevraagd naar het jaarlijks terugkerend aanbiedingsitem ‘Aangenaam Klassiek’ én naar de nieuwe Bach van Janine Jansen dus. Ik meld dan steeds vriendelijk dat het bij Prelude Aangenamer Klassiek is wat de klok slaat en dat ook de Bach van Janine niet voor handen is. Ik verwijs vervolgens, nog steeds aardig, hulpvaardig naar de webwinkel van BOL.COM waar beide items vandaag besteld morgen in de brievenbus glijden. Slechts sporadisch wordt er ingegaan op de door mij aanbevolen alternatieve versie van de vioolconcerten van Bach uitgevoerd door de Russische violiste Viktoria Mullova. Deze eerder dit jaar uitgebrachte Onyx-cd kreeg door het faillissement van distributeur Codaex niet de aandacht die ze verdiende. Het mag duidelijk zijn dat ik wel zeer in mijn schik ben met Mullova’s kijk op Bach. Het is er dan ook een die ik met graagte voorzie van de gouden sticker ‘Prelude Aanrader’. Luistert u naar het hier geboden openingsdeel van het vioolconcert in a klein, BWV 1041.
Ingeval u een bestelling wilt plaatsen dan kan dat via het informatieblokje hieronder.
J.S. Bach: Concertos for Violin and Orchestra