Deze Gids-cd van Prelude is vooral geschikt voor liefhebbers die niet opzien tegen twee uur en veertig minuten aan een stuk genieten van een op twee cd’s vastgelegd werk van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Als deze regel voor u geen aanleiding vormt om direct door of weg te klikken van deze pagina dan bent u eigenlijk al verkocht. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat u de nieuwste productie van de Belg René Jacobs aan u voorbij laat gaan. Met zijn muzikale benadering van Mozarts zangspel Die Entführung aus dem Serail, KV 384, zet Jacobs wat mij betreft alle andere uitvoeringen in de schaduw. Ja, ook mijn meest favoriete tot voor kort dus, die van John Eliot Gardiner, een Archiv-uitgave uit 1991. Met solisten als de sopranen Robin Johannsen & Mari Eriksmoen, de tenoren Maximilian Schmitt en Julian Prégradien en de bas Dimitry Ivaschenko haalde Jacobs de ideale cast in huis. Samen met het RIAS Kammerchor en de als immer uitstekend presterende Akademie für Alte Musik Berlin heeft hij dé operaproductie van 2015 afgeleverd!
In Die Entführung aus dem Serail wordt het door librettist Gottlieb Stephanie jr. bewerkte verhaal over het verloofde Spaanse edelpaar Belmonte und Konstanze van de Duitse koopman/schrijver Georg Friedrich Bretzner verteld. De door zeerovers ontvoerde Konstanze belandt tegen haar zin in de harem van Bassa Selim. Geholpen door zijn bediende Pedrillo probeert Belmonte, zoon van de aartsvijand van de pasja, haar te bevrijden uit de harem. Hij ondervindt tegenwerking van Osmin, de opzichter van het vrouwenverblijf met wie Konstanzes dienstmeid Blonde het ook voortdurend aan de stok heeft. Hoe de pasja ook zijn best doet het hart van Konstanze voor zich te winnen, hij slaagt er niet in. Ook Osmin, die zijn oog heeft laten vallen op Blonde, heeft geen succes in de liefde. Als uiteindelijk de ontsnapping van Belmonte, Konstanze, Padrillo en Blonde op het laatste moment wordt verijdeld gelast de pasja het viertal terecht te stellen. Zover komt het niet, want de pasja strijkt met zijn hand over zijn hart en schenkt de twee liefdesparen de vrijheid.
Op 16 juli 1782 beleefde het zangspel onder leiding van de componist een zeer succesvolle première in het Weense Burgtheater. Onder het publiek bevond zich ook de Oostenrijkse keizer Jozef II. Het verhaal gaat dat hij Mozart na afloop van de voorstelling liet weten dat het stuk wel heel veel noten bevatte. Mozart zou daarop hebben gereageerd met de rake opmerking dat wat hem betreft zijn zangspel precies het juiste aantal noten bevatte. Wat er ook van deze anekdote waar mag zijn, de muzikale waarde van Die Entführung aus dem Serail – inclusief de gesproken dialogen – wordt met deze prachtuitgave van Harmonia Mundi in 2015 opnieuw bewezen!
Mozart: Die Entführung aus dem Serail