Seconda Prat!ca met muziek uit de Nieuwe Wereld in Paaskerk

Dit schrijft Josée Zuiver in de Gooi- & Eemlander

Op zaterdag 25 januari 2020, aanvang 20:15 uur, brengt het ensemble Seconda Prat!ca het programma Nova Europa voor het voetlicht in de aan de Oude Utrechtseweg 4 in Baarn gelegen Paaskerk. Na de ontdekking en verovering van Zuid-Amerika in 1492 volgde een bestuurlijke heerschappij over het continent met alle negatieve gevolgen van dien voor de oorspronkelijke bewoners. De paradox van het verhaal is dat, alle verwoesting en bloedbaden die de kerstening van het continent met zich meebracht ten spijt, de muziek die tijdens die koloniale tijd ontstond gekenmerkt wordt door tal van artistieke meesterwerken. De muziek die tijdens het concert van Seconda Prat!ca zal weerklinken komt overeen met dat wat is vastgelegd op de succesvolle cd van het ensemble.

Bekijk Seconda Prat!tica op YouTube

 

Toegangsbewijzen kosten € 25 en zijn op de avond van het concert verkrijgbaar bij de ingang van de kerk (open 19:30 uur). Jongeren genieten gratis toegang.

Programma ‘Nova Europa’

– Juan de Castro
‘Entre dos álamos verdes’
(Cancionero de Sablonara; Munich, 1624-25)
– Manuel Correa
‘Dime Pedro por tu vida’ 
(Codex Zuola; Cuzco, laat 17e eeuw)
– Etienne Moulinié
‘Orillas del claro Tajo’
(Airs de cour avec la tablature de luth et de guitarre, Parijs, 1629)
– Anoniem componist
‘Entre dos álamos verdes’
(Codex Zuola; Cuzco, laat 17e eeuw)
– Francisco Guerrero
‘Sicut cervus’
(Liber primus missarum; Paris, 1566)
– Zang uit de Manuale ad Sacramenta Ecclesiae Ministranda; Nagasaki, 1605
– Anoniem componist
‘Deus in adiutrium meum’
(Santa Eulalia M.M.7; Guatemala, laat 16e eeuw).
– Arcangelo Corelli
Sonata da Chiesa op. 4 nr. 10
Preludio – Allegro – Adagio
(Sonate a tre due violini e violone col basso per l’organo, Amsterdam, 1710)
Domenio Zipolli (?)
‘Zuipaki’ – ‘Santa Maria’
(Uit het Chiquitos Archive, 18e eeuw)
– Bernardo de Havestadt
‘Duamtumn vil’
(Chiludúgu sive Tractatus linguae chilensis, Leipzig, 1777)
Arcangelo Corelli
Sonata da Chiesa op. 4 nr.10
Tempo di gavotta

– Domenico Zipolli (?)
‘Chapie Zuichupa’
(Chiquitos Archive, 18e eeuw)
– Anonieme componisten
a. ‘Tonada el Diamante’
b. ‘Lanchas para baylar’
(Codex Martinez Compañón, Trujillo, 18e eeuw)
– Traditionele muziek uit Cuzco
Siwar situy
– Anoniem componist
Cachuas al Nacimiento de N.S.J.
(Codex Martinez Compañón, Trujillo, 18e eeuw)
– Johann Jakob Froberger
Phantasia supra ut-re-mi-fa-sol-la (fragment)
Musurgia Universalis (Rome, 1650)
(Genoemd in ‘Observationes Diversarum Artium’, Manila, 1669)
– Hernando Franco
‘Santa Maria in ilhuicac’
(Codex Valdes, Mexico Stad, 1620-30)
– Antonio Pinheiro
‘Laetatus sum’
(Uit de koorboeken van de Vila Viçosa Palace, Portugal, 18e eeuw)
– Anoniem Componist
‘Sá aqui turo zente pleta’
(M.M. 50, Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra; Portugal, 1647)
– Juan Gutiérrez de Padilla
‘A la xácara, xacarilla’
(Maitines de Natividad, Puebla, 1653)

Nova Europa

Bekijk deze cd