Who needs this !#&?#!! Kennedy?

Het zit de al dan niet verenigde klassieke cd-zaken in Nederland niet mee. Nog maar amper geconfronteerd met een door EMI geïntroduceerde hinderlijke nieuwe standaard voor geluidsdragers, of een andere major komt met snode plannen op de proppen. Zo zal de Amerikaanse verkooppartner van Universal Classics iClassics.com begin 2004 zijn vleugels uitslaan naar Europa (bron: nieuwsbrief Decca Music Group). Dan wordt het ook voor Nederlandse consumenten aantrekkelijk om on-line een keuze te maken uit de diverse Universal Classics-catalogi. Werken hoge verzendkosten nu nog prijsopdrijvend, straks is die drempel geslecht. Exclusief verzendkosten rekent iClassics.com in de VS bijvoorbeeld voor Cecilia Bartoli’s The Salieri Album amper vijftien dollar. In Nederland ligt dat album voor een gemiddelde prijs van drieëntwintig euro in de winkels. Zo’n verkoopprijs lijkt buitensporig hoog, maar bedenkt u zich wel dat voor Nederlandse winkeliers een inkoopprijs geldt van dertien euro exclusief negentien procent BTW. Universal Classics heeft meer plannen in het verschiet. In de loop van 2004 komt de complete muziekcatalogus tegen betaling ter downloading beschikbaar op het internet. ‘Your favourite repertoire only a mouseclick away’ wordt dan realiteit en ik hoef u niet uit te leggen wat dat zal gaan betekenen voor de gemiddelde entertainment retailer.

iClassicsdotcom1

Een somber toekomstbeeld

Sinds een aantal jaren houden de grote platenmaatschappijen zich vrijwel uitsluitend nog bezig met zekere kassuccessen en het steeds in een ander jasje opnieuw uitbrengen van belegen repertoire. De onafhankelijke vakpers vindt het allemaal prima. Zolang hun verhalen zich maar laten paren met paginagrote advertenties of het op audiëntie kunnen gaan bij de door de platenmaatschappijen ter beschikking gestelde mega-sterren, vullen ze hun kolommen welwillend met promotionele artikelen. Zo sierde het bevallige gelaat van mega-ster Cecilia Bartoli vorige maand niet alleen de covers van bladen als Luister en Klassieke Zaken, maar was haar Salieri-verhaal ook te lezen in vrijwel alle landelijke dagbladen. Nu is het de beurt aan violist Nigel Kennedy. Die nam met de Berliner Philharmoniker voor het EMI-label concerten op van Antonio Vivaldi. Luister ruimt in het decembernummer van 2003 drie pagina’s in voor deze oudere jongere. In omvang komt dat overeen met de door EMI gekochte advertentieruimte in diezelfde Luister. “I don’t need fucking Vivaldi”, zegt de violist in het muziektijdschrift. Dat mag zo zijn, maar Luister heeft EMI c.s. wel degelijk nodig. Overigens heb ik geluisterd naar Kennedy’s nieuwe visie op Vivaldi’s Vier Jaargetijden en los van het door Copy control veroorzaakte digitale gespetter vraag ik me af: ‘Who needs this fucking Kennedy?’

Vast staat dat de Nederlandse muziekpers voor een belangrijk deel afhankelijk is van de grote cd-producenten. Nu het moment lijkt aangebroken dat die afscheid aan het nemen zijn van de traditionele winkelvloeren en het aantal verkooppunten van cd’s dientengevolge nog meer zal verschralen, staat ook de toekomst van bladen als Luister en Klassieke Zaken op de tocht. Het eerste blad kan niet zonder advertentie-inkomsten, het tweede niet zonder winkels. Wat de toekomst in zal houden voor Prelude kan ik niet voorspellen. Regelmatige bezoekers van de Prelude-website weten dat daar met name aandacht wordt gevraagd voor producties van de kleinere kwaliteitslabels. Ook in de Prelude-winkel wordt het grootste deel van het aanbod bepaald door dat wat labels als Alpha, Aliavox, Ambroisie, BIS, NorthWest Classics, Astrée, Hyperion, Stradivarius en Arcana uitbrengen. Dergelijke cd’s blinken niet alleen uit door de interessante repertoirekeuze, wijze van uitvoering en kwaliteit van opname, maar dikwijls ook door de extra waarde die geboden wordt door de fraaie, informatieve verpakkingen. Prelude zal ingaande 2004 nog meer dan voorheen haar vizier richten op dat wat de ‘kleintjes’ te bieden hebben. Als u de winkel kent dan bent u misschien met ondergetekende van mening, dat een dergelijk aanbod daar ook het beste in past.